ARVIKA BIO KONTRAST VÅRPROGRAM 2018

Vårens filmer: (måndag-tisdag).15-16/jan Lucky; 22-23/jan 50 vårar; 29-30/jan Korparna; 5-6/feb Ouaga girls; 12-13/feb Loving Vincent; 19-20/feb Smultronstället; 26-27/feb The party; 5-6/mars God´s own country; 12-13/mars Dödens apostel; 19-20/mars Den stora skönheten; 26-27/mars The Nile Hilton incident; 2-3/april Ingen tid för kärlek-en film om Johnny Bode; 9-10/april Three billboards outside Ebbing, Missouri; 16-17/april The killing of a sacred deer.

Med reservation för ändringar

Biljettpris: 65:- Biljetten går att boka/ köpa på Palladiums hemsida TRYCK HÄR. eller i biokassan. OBS! I kassan endast kortbetalning. Ej biocheck eller presentkort.

Tips: Om ni vill se hela tidningsrecensioner av  filmer föreslår vi att ni går in på hemsidan Kritiker.se  TRYCK HÄR

Månd-Tisd. 15-16 januari

Lucky

Regi: John Carroll Lynch, USA, 2017

Längd: 1 tim 28 min. Barntillåten.

Medverkande: Harry Dean Stanton, David Linch m.fl.

 ”Harry Dean Stantons sista stora roll är en hyllning till livets skörhet och skönhet. Den fångar också hans storhet som aktör, varje scen, närbild och replik är Harry Dean Stantons och fångar så kärleksfullt hans främsta tillgång som skådespelare, den där sårbara blicken som paras med ett gäckande mörker och en existentiell vilsenhet som är som skräddarsydd för filmens tematik. Lika ömsint fångar kameran hans åldrade kropp, hans knyckiga gång, det gåtfulla morgonljuset som faller in och smeker varje sena och åder på hans arm. Harry Dean Stanton alstrar en alldeles enastående värme som går rakt igenom duken. Trots den blytunga frågeställningen hur vi möter vår egen död är tonen och dialogen rakt igenom lätt, intelligent och väldigt rolig. Som när stammisen Howard, spelad av parhästen David Lynch, håller ett lovtal till sin livspartner, landsköldpaddan President Roosevelt, som av oförklarliga skäl brutit upp från deras gemensamma hem och nu är spårlöst försvunnen. Lucky är en helt oemotståndlig kärleksförklaring till tjuriga gamla farbröder men den är också en underbar hyllning till en exceptionell skådespelare som nyligen gått ur tiden”. Wanda Bendjelloul,DN

Månd-Tisd. 22-23 januari

50 VÅRAR

Regi: Blandine Lenoir, Frankrike, 2017

Längd: 1 tim 29 min. Från11 år.

”Agnès Jaoui är ett filmgeni med skarp iakttagelseförmåga och stor lust att ifrågasätta rådande normer. Det vet alla som sett hennes komedier I andras ögon eller Se mig. Här får publiken se henne briljera också framför kameran, i rollen som femtioåriga Aurore i en film med rättframt tilltal och hög ambitionsnivå. Redan inledningens samtal mellan mor och dotter sätter tonen: här avhandlas inte minst de vallningar Aurore svettar sig igenom och diskuterar i några av filmens allra roligaste scener. Vass satir skapas på arbetsförmedlingen, hos doktorn och på arbetsplatsen – där Aurore får allt mindre att säga till om. Centralt för komedin är osynliggörandet alternativt förnedrandet av såväl unga som äldre kvinnor, samt den marginaliserade position i samhället kvinnor femtio plus förväntas hålla till godo med. Omorganiseringen på Aurores arbetsplats är bara ett exempel. Den nye chefen är ung, sliskig och trendkänslig. Han sparkar de flesta tidigare anställda på restaurangen och anställer ny personal, knappt en servitris över arton. Aurore, med femton års branscherfarenhet, får på nåder stanna – men förväntas nu stå i baren. Själv bearbetar hon chocken över att snart bli mormor. Regissören Blandine Lenoirs komedi är drastisk men tänkvärd och får oss att skratta åt en löjeväckande åldersfascism.” Maria Domellöf-Wik,GP

Månd-Tisd. 29-30 januari

KORPARNA

Regi: Jens Assur, Sverige, 2017

Längd: 1 tim 47 min. Från 11 år.  

Medverkande: Reine Brynolfsson, Maria Heiskanen, Jacob Nordström m.fl.

 ”I filmen Korparna är det sent 70-tal och Agne kämpar dag och natt för att hålla gården flytande, och ur klorna på den lokale storbonden. Han balanserar på kanten till avgrunden och klamrar sig fast vid hoppet om att äldste sonen Klas ska vilja ta över. Men allt eftersom den drömmande tonåringen glider ur hans grepp blir Agne mer och mer desperat. Hans uppoffringar måste vara värda något, och med den gryende insikten om att de kanske inte är det börjar han förlora greppet om sina sinnen. Jens Assurs långfilmsdebut, som bygger på Tomas Bannerheds Augustprisade roman, är en märkligt fysisk filmupplevelse. Obevekligt tränger kylan och fukten in i kroppen, man huttrar till i biostolen när Agne ligger raklång på magen i potatislandet. Här är jordbrukartillvaron ingen mysig nostalgitripp, snarare ett slags utdraget skyttegravskrig mot naturens krafter. Det är en film full av vackra vinklar - den prisade fotografen Jens Assur vet sannerligen hur han ska rama in en bild. Han balanserar fint det grå och tungsinta med små skärvor av skir sinnlighet - som Klas älskade fåglar, det han bryr sig mest om i världen. Men framförallt är Korparna en film om riktiga människor, om kärlek och bitterhet och längtan. Skådespelarna, med Reine Brynolfsson i spetsen, kryssar skickligt mellan klyschorna och skapar en helt ny berättelse om livet på landet”. Karin Svensson,TT

Månd-Tisd. 5-6 februari

OUAGA GIRLS

Regi: Theresa Traoré Dahlberg,Sverige, 2017

Längd: 1 tim 23 min. Barntillåten.

Dokumentärfilm

I Theresa Traoré Dahlbergs film Ouaga Girls möter vi en grupp unga kvinnor som av olika anledningar hamnat på bilmekanikerskolan i Ouagadougou (Burkina Faso). Det är inget de valt själva, men i ett land med en ungdomsarbetslöshet på 52 procent är jobben en het fråga. De unga kvinnorna befinner sig precis i det sköra skede i livet när deras drömmar, önskningar och mod ställs mot åsikter, rädslor och samhällets förväntningar på vad en kvinna ska vara. I levande och talande närbilder, i glatt raska replikskiften – och som ett vitalt mellanspel en nöjesnatt på stan till 70-talets oppositionella musik skriven av Theresa Traoré Dahlbergs egen pappa – lyckas hon skildra många vardagliga sidor av kvinnolivet, speciellt, upplysande och allmängiltigt på samma gång.”  Eva af Geijerstam, DN

Månd-Tisd. 12-13 februari

LOVING VINCENT

Regi: Dorota Kobiela/Hugh Welchman, Storbritannien/Polen, 2017

Längd: 1 tim 34 min. Från 7 år.  

Medverkande: Douglas Booth, Helen McCrory, Saoirse Ronan       

”Det är den 29 juli 1890 och en skadad man kommer stapplandes ner för en gata i den lilla franska staden Auvres. Han trycker sina händer mot ett färskt skottsår i magen. Mannen är Vincent Van Gogh – vid tiden okänd för omvärlden, i dag en av tidernas största konstnärer. Hans tragiska död är omgärdad av mystik och spekulationer – vem var det egentligen som sköt? Loving Vincent fångar på ett unikt sätt Vincent Van Goghs konstnärskap, livsöde och död genom att ge röst åt hans brev, och nytt liv åt karaktärerna i hans målningar. Produktionen av världens första helt oljeanimerade film har sysselsatt 150 konstnärer som tillsammans producerat en oljemålning för var och en av filmens 65 000 bildrutor. Resultatet är en färgsprakande, fascinerande och rörande berättelse om skaparglöd, passion och förtvivlan.” Nonstop Entertainment

Månd-Tisd. 19-20 februari                                  

SMULTRONSTÄLLET

Regi: Ingmar Bergman, Sverige, 1957

Längd: 1 tim 31 min. Från 15 år.

Medverkande: Victor Sjöström, Gunnar Björnstrand, Ingrid Thulin, Bibi Andersson, Naima Wifstrand m.fl.

Bio Kontrast visar Smultronstället som en del i jubileumsåret ”Bergman 1918-2018”.

Den gamle professorn Isak Borg gör en inre resa, då han under en lång bilfärd drömmer sig tillbaka till sin ungdoms dagar, sina kärlekar och samvetskval. Bergman skildrar den gamle mannens resa och rädsla för döden genom mystiska drömsekvenser, blandat med intima samtal som sätter ord på Isaks livskval samt försök till försoning.  Med en briljant Victor Sjöström i huvudrollen anses filmen vara en av Bergmans absolut bästa.” Stockholm Filmfestival. Guldbjörnen och Golden Globe är bara två av de priser som Ingmar Bergmans Smultronstället fick efter premiären 1957. 

          Foto: SF

Månd-Tisd. 26-27 februari

THE PARTY

Regi: Sally Potter, Storbritannien, 2017

Längd: 1 tim 10 min. Från 11 år.

En handfull vänner och bekanta anländer till paret Jauet och Bill, inbjudna till en måltid och för att fira Jauets utnämning till hälsominister i Labourpartiets skuggministär – filmen syftar både på middagen och på partiet. Av detta har Sally Potter, som även skrivit manus, lagt till en sprakande fars. En intelligent betraktelse av friktion i karriärstegen, tarvligheter förklädda till kvickheter och ideologisk principfasthet på drift. ”Allt går, nästan som planerat tills hennes man avslöjar två stora hemligheter som sparkar igång en serie händelser som påverkar alla i rummet. Innan kvällen är över har glas krossats, pistoler riktats och blod spillts”. Noble Entertainment . Filmen är strålande och följsamt filmad i svart-vitt och med ett fantastiskt ensemblespel med Patricia Clarkson, Bruno Ganz, Kristin Scott Thomas och Timothy Spall i spetsen. ”Väldigt smart, skarp och underhållande” Moviezine 

Månd-Tisd. 5-6 mars

GOD´S OWN COUNTRY

Regi: Francis Lee, Storbritannien, 2017

Längd: 1 tim 44 min. Från 11 år.

Medverkande: Josh O'Connor, Alec Secareanu, Gemma Jones m.fl.

”Bondsonen Johnny tar till sprit och one night stands för att klara av landsbygdens tristess och faderns dåliga humör. När våren kommer med lammning och behov av mer arbetskraft anställer fadern en rumänsk gästarbetare, Gheorghe. Under det intensiva arbetet uppstår passion mellan de två unga männen, och de börjar se möjligheten till en ljusare framtid.” Moviezine. God's Own Country har belönats med priser vid bland andra Berlins, Edinburghs och Sundances filmfestivaler. Kritiker har beskrivit den som en ny Brokeback Mountain, fast bättre. Filmen är Francis Lees långfilmsdebut som regissör och manusförfattare, efter att ha lämnat skådespelarkarriären för en återgång till den brittiska landsbygd där han vuxit upp.

Månd-Tisd. 12-13 mars

DÖDENS APOSTEL

Regi: Rodrigo Sorogoyen, Spanien, 2016

Längd: 2 tim 7 min. Från 15 år.

Medverkande: Antonio de la Torre, Roberto Álamo, Javier Pereira m.fl.

”Dödens apostel passar i gränslandet mellan festivalfilm och underhållning. Här är subtil samhällskritik (med särskilt öga på kyrkan), gärna via svart humor. I filmen går ett omaka och ortodoxt polispar på jakt efter en seriemördare i Madrid under en stekhet sommar. Alfaro är den hetlevrade, just tillbaka från en suspendering efter att ha flugit på en kollega. Velarde är, om inte direkt bokstavsdiagnosticerad så i alla fall rätt monoman och ganska briljant. Förövaren är en man som hatar äldre kvinnor, vilka hittas brutalt mördade och skändade. Trådarna trasslar runt i den gassande värmeböljan, samtidigt med ett påvebesök. Våra ihärdiga antihjältar måste även tampas med överordnade som lägger sig i utredningen samt, och inte minst, med de egna demonerna. En riktig soppa blir det – rena gazpachon”.SvD Filmen blev en biosuccé i Spanien och nominerades till sju Goyas och fem kritikerpriser, samt vann juryns pris i San Sebastian för bästa manus.  

Månd-Tisd. 19-20 mars

DEN STORA SKÖNHETEN

Regi: Paolo Sorrentino,Italien/Frankrike, 2013

Längd: 2 tim 22 min. Barntillåten.

Den stora skönheten vann Golden Globe för bästa icke engelskspråkiga film och även priset för bästa film på European Film Awards. Det har gått många år sedan Jep Gambardella skrev sin uppmärksammade och enda roman. Han sögs då in i Roms nattliv; ett nattliv befolkat av konstnärer, uppkomlingar, politiker, intellektuella och kriminella. I dag är han 65 år och hans ändlösa vandring mellan luncher, middagar och partynätter fortsätter. I ett sommarvarmt Rom håller han jakten på den stora skönheten levande. ”Hisnande åktur utmed Tibern” SvD ”Det sägs ibland lite tillspetsat att filmen är död - Tack och lov finns det regissörer som ger kraftfulla bevis på motsatsen, som italienaren Paolo Sorrentino” Mattias Oscarsson, Sydsvenskan 

Månd-Tisd. 26-27 mars

THE NILE HILTON INCIDENT

Regi: Tarik Saleh,Sverige/Tyskland/Danmark, 2017

Längd: 1 tim 46 min. Från 11 år.

Det är början på den arabiska våren 2011. Snuten Noredin (Fares Fares) blir beordrad att ta sig till hotell Nile Hilton. En ung kvinna har hittats död i ett rum. När han kommer dit är kollegor redan på plats. De har fått instruktioner om att detta fall ska utredas minimalt. Noredin är lika stor mutkolv som alla andra i kåren men det är något med fallet som gör att han inte kan släppa det. Tarik Saleh har sagt att han med filmen vill få åskådaren att uppleva hur det känns att vara en korrupt polis i Kairo. Om det är som en mardröm där man gör som man vill och allt ändå känns hopplöst har Saleh lyckats. Här finns alla typer vi känner igen från film noir: femme fatal, jagat vittne, utpressare.  Filmen har fått Juryns stora pris vid Sundance Filmfestival. 

Månd-Tisd. 2-3 april

INGEN TID FÖR KÄRLEK – EN FILM OM JOHNNY BODE

Regi: Bo Sjökvist, Sverige, 2017

Längd: 1 tim 25 min. Från 11 år.

Dokumentärfilm

Vem var Johnny Bode? Han hade stora succéer både i Sverige och i Europa, men ändå är han idag helt utskriven ur historien. Varför? Hans liv är så innehållsrikt och bisarrt att det nästan är svårt att tro att det är sant. Rätt populär och hatad verkar han ha varit. Han var en rumlare, rabulist, mytoman och kompositör. Han gjorde många sånger, men han har blivit mest förknippad med skivan Bordellmammas visor, som blev svartlistad av Sveriges Radio. (Ett exempel är melodin som framförs i trailern). Hans liv, låter som en skröna, proppad med udda skeenden och pikanta detaljer.  Bodes liv är som en resa genom det 1900-tal som de flesta skäms över och inte så gärna vill minnas. Han är nazist när det passar, annars libertin. Han blev tvångssteriliserad, slogs i finska fortsättningskriget, hängde med Gösta Ekman d.ä. och åkte in och ut på psyket. På allt detta lyckades Johnny Bode göra pengar. Allt slutade i armod och ensamhet i en liten lägenhet i Malmö. Historien om Johnny Bode spänner över mycket, men i grund och botten handlar det om en smärtsam längtan efter kärlek och oförmågan att ta emot den när den väl dyker upp.

Månd-Tisd. 9-10 april

THREE BILLBOARDS OUTSIDE EBBING, MISSOURI

Regi: Martin McDonagh, USA, 2017

Längd: 1 tim 55 min. Från 15 år.

Handlingen utspelar sig i hålan Ebbing i Missouri. I centrum för filmen står Mildred, en kvinna i övre medelåldern, som förtärs av sin sorg efter sin dotter som våldtogs och mördades, och att den lokala polisen inte har hittat eller gripet mördaren. Mildred sätter upp tre stora reklamskyltar längs vägen in till Ebbing där hon frågar hur det kommer sig att dotterns våldtäktsman och mördare fortfarande är på fri fot och hon ställer frågan till polischefen. Polischefen har dock en hel del fans som blir uppretade. Det blir inte helt lätt för Mildreds son och hennes vänner när en del av polischefens supportrar blir förbannade på Mildred. Frances McDormand (som spelade den kvinnliga polisen i filmen Fargo) lyser i huvudrollen som Mildred. Filmen fick Publikens pris vid Stockholm Filmfestival 2017. ”En stark film om sorg, hämnd och skuld.” Kulturbloggen   

Månd-Tisd. 16-17 april

THE KILLING OF A SACRED DEER

Regi: Yorgos Lanthimos, Storbritannien/Irland/USA, 2017

Längd: 2 tim. Från 11 år.

I den grekiska tragedin om Iphigenia, väcker kung Agamemnon gudinnan Artemis vrede genom att döda den heliga hjorten och tvingas, som bot, att offra sin egen dotter. Kring denna myt väver den grekiske regissören Yorgos Lanthimos ett nutida drama. Med filmer som Dogtooth och The Lobster framstår Lanthimos som den mest egenartade och betydande regissören inom grekisk film. Liksom i The Lobster ser vi Colin Farrell i huvudrollen som, till synes framgångsrik hjärtkirurg med vacker fru och välartade barn. Men något i hans förflutna, ett begånget misstag, förföljer honom. ”Den grekiske regissören Yorgos Lanthimos är tillbaka med ett lysande, klaustrofobiskt och absurdiskt familjedrama. Varje bild känns ny.” Kerstin Gezelius, DN